دکوراسیون داخلی

دکوراسيون داخلي

محل تبلیغ شما

محل تبلیغ شما محل تبلیغ شما

براساس معنی مندرج در لغت نامه آکسفورد، دکوراسیون داخلی عبارت است از: «هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه». با این حساب همه ما هنگامی که خانه خود را تزئین و درباره بهترین چیدمان مبلمان منزل‌مان فکر می‌كنیم، نقش یک دکوراتور داخلی را بر عهده می‌گیریم. با این‌همه، دکوراسیون داخلی همانند سایر هنرها، دارای سبک و ریزه‌کاری‌های متفاوتی است که براساس سلیقه‌ها و نیازهای دوران، دستخوش تغییر می‌شوند.

آیا دکوراسیون داخلی حرفه‌ای پرطرفدار است؟ برخلاف تصور عامه، تعداد دکوراتورهای داخلی بسیار بیشتر از آن است که همه تصور می‌کنند و حتی برخی از آنان در زمره مشاهیر دنیای امروز هستند، گرچه شاید به شهرت طراحان مد و یا هنرمندان دیگر رشته‌ها نباشند، اما با این وجود بسیاری از دکوراتورهای داخلی از راه طراحی درآمد بسیار بالایی نیز کسب می‌کنند. شاید دلیل اصلی ناشناخته ماندن آنها این باشد که در واقع طراحی داخلی از اواسط قرن بیستم به صورت مبحثی مطرح درآمد، گرچه قدمت آن بیش از نیم قرن است. به هر حال در دنیای امروز بیشتر تجربیات زندگی افراد در فضاهای بسته و داخلی به دست می‌آید. شاید ما اوقاتی را برای تفریح و هواخوری و فرار از زندگی بسته در فضای آزاد بگذرانیم، اما همین شادی فرار از محیط بسته، نشان دهنده کثرت اوقاتی است که در اتاق‌ها سپری می‌کنیم. به همین دلیل دکوراسیون داخلی مناسب، بهترین راه حل برای بهبود وضعیت کاری، تحصیلی و زندگی‌مان می‌باشد.

تاریخچه دکوراسیون داخلی آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که پیشینه این هنر به چه زمانی باز می‌گردد؟ مطمئناً علاقه انسان به تزئین و آرایش محل زندگی‌اش امری تازه نیست حتی این احتمال وجود دارد که نقاشی‌های دوران غارنشینی، سوای مسئله اطلاع‌رسانی، نقش تزئینی نیز داشته‌اند. به هر روی، هنگامی که در سال 1922، هاوارد کارتر (Howard Carter)، باستان شناس بریتانیایی، مقبره توتنخامون (Tutankhamen) را گشود؛ نقاب طلای خالص، جواهرات ظریف و اشیاء تزئینی که در کنار جسد و در داخل مقبره قرار داده شده بود، بینشی وسیع درباره چگونگی زندگی مصریان و علاقه آنان به تزئینات و طراحی را در اختیار محققان گذاشت که به نوبه خود آغازگر جستجویی دنباله‌دار و منجر به تجلی یافتن شکوه سبک اولیه مصری شد. حفاری‌های اولیه نشان داد که حتی بی‌نواترین خدمتکاران مصری هم، لوازم روزمره خانه‌شان را تزئین می‌کرده‌اند، امری که براساس استاندارهای فعلی در خور توجه است اینكه مصریان هرگز به راحتی رازهای خود را برملا نمی‌کردند، به همین روی مشخص نیست که دقیقاً علاقه و انگیزه آنان برای طراحی از کجا سرچشمه گرفته است. فرضیه‌ها و استدلال‌های مستمری در این زمینه مطرح شده است. آنچه می‌دانیم این است که سبک‌های آغازین طراحی از مصر نشأت گرفته‌اند. رومی‌ها اساتید مسلم طراحی بوده‌اند و هنوز هم از بسیاری جهات، خصوصاً در زمینه طراحی کلاسیک، سرآمد طراحان جهانند. علاقه وافرشان به اشیاء زیبا و سبک آسایش طلبانه‌شان در آثار به جامانده کاملا قابل ملاحظه است. آنها علاقمند بودند تا ثروت و موقعیت اجتماعی‌شان را به نمایش بگذارند و به زندگی مجلل و سبک پر زرق و برق تمایل داشتند. به دلیل موفقیت آنان در زمینه طراحی داخلی، حتی با معیارهای نوین هم هنوز در زمره بهترین‌های این هنر محسوب می‌شوند. میزان آسایش و نقاشی‌های زیبای فضای داخلی خانه‌هایشان که به صورت نقاشی دیواری و موزائیک‌کاری کف جلوه‌نمایی می‌کرد، از شگفت‌آورترین موفقیت‌های طراحی داخلی آن زمان بوده است. آنها با تمامی آراستگی و آذینی که می‌توانستند متصور شوند مبلمان، میزهایی با پایه‌های پنجه مانند، صندلی، اثاثیه خاص و مبلمان راحتی را طراحی می‌کردند و می‌ساختند. ضیافت‌ها و شیوه زندگی مجلل مهم‌ترین بخش هستی‌شان بود و از این‌رو این امر را در آرایش خانه‌هایشان متجلی می‌ساختند. برخلاف رومیان، یونانی‌ها در زمینه دکوراسیون داخلی چندان شهره نبودند و شهرت اصلی‌شان به خاطر سبک معماری فوق‌العاده‌شان است که هنوز هم در شهر آتن قابل ملاحظه است. پس از سقوط امپراطوری روم و اشاعه مسیحیت، سبک سرد و صومعه مانندی بر دکوراسیون داخلی خانه‌ها حکمفرما شد. شیوه‌های کلاسیک، آزادی طراحی، زیبایی‌دوستی و تجمل‌پرستی رومی جای خود را به تخته‌های تیره و خانه‌های بی‌تزئین دادند. گرچه هنرمندان دوران گوتیک، سعر کردند تا حدی از این بی‌پیرایگی بکاهند، اما عملاً این سبک تا زمان ظهور رنسانس حکمفرما بود. با تولد دوباره آزادی‌های هنری؛ زیبایی و تزئین، مجدداً به خانه‌ها بازگشت. تعدد هنرمندان به نامی که پس از رنسانس با آنها روبرو می‌شویم، خود گواهی بر این امر است. در ملل شرقی نیز علاقه به دکوراسیون داخلی زیبا کاملاً آشکار است. مبلمان و تزئینات چینی، فرش‌های ایرانی، صدف‌کاری‌های ژاپنی و مجسمه‌ها و نقاش‌های پر رنگ و لعاب هندی، همه نشان دهنده علاقه این ملل به زیباسازی فضای زندگی‌شان است. گرچه سبک دکوراسیون داخلی شرقی با شیوه غربی آن تفاوت‌های بسیاری دارد. با این همه اگر علاقمندید تا به عنوان یک دکوراتور داخلی حرفه‌ای به کار مشغول شوید، بهتر است پیش از هر کاری به مطالعه دقیق و کامل تاریخ هنر و معماری بپردازید تا کاملاً با انواع سبک‌ها و شیوه‌های مرتبط با این حرفه آشنا شوید. بسیاری از طراحان داخلی سرشناس، سبک‌ها و مبلمان‌هایی را به نام خود به جا گذاشته‌اند. گرچه ساختمان‌ها و فضای داخلی آنها باید سبک و شیوه زندگی زمان خود را منعکس کنند، اما این عمل بدون آگاهی از پیشینه آنها میسر نمی‌شود. بسیاری از طراحان داخلی با آمیختن چند سبک و حتی به کار بردن المان‌های شرقی و غربی در مکانی واحد، فضایی را خلق می‌کنند که علاوه بر تنوع و زیبایی، آرامشی خاص را برای ساکنینش به ارمغان می‌آورد.

دکوراسیون داخلی(Interior Design) که به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده، بهینه­سازی فضاهای داخلی ساختمان­ها به منظور انجام فعالیت­های روزمره یعنی زندگی و کار است.

بخش اعظم عمر ما در فضاهای داخلی بناها سپری می­شود. این فضاها محیطی را ایجاد می­کنند که پاسخ­گوی نیازهای اساسی ما نظیر نیاز به سرپناه بوده و بسیاری از فعالیت­های ما در آن صورت می­گیرد. همچنین آنچه به یک بنا روح می­بخشد، فضای داخلی آن است. بنابراین می­توان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیت­های ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تأثیر قرار می­دهد. بر این اساس، هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت­سازی زندگی در آن است.

فضای معماری بدون دکوراسیون داخلی یا اصلاً قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده بودن، کارآیی لازم و بهینه را نخواهد داشت.

دکوراسیون داخلی زندگی همه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار می­دهد و تأثیرات آن در زندگی به وضوح قابل مشاهده است. از این­رو موضوع دکوراسیون داخلی به هیچ وجه محدود به اقشار مرفه و خانه­های اعیانی نیست. دکوراسیون داخلی می­تواند برای کل جامعه و طبقات کم­درآمد هم مفید باشد.

اگر قناعت را اصل اساسی امروز جامعه بدانیم و قصد داشته باشیم امکان زندگی راحت را در فضای 40 یا 60 متری آپارتمان­ها فراهم کنیم، دکوراسیون داخلی یک ضرورت گریزناپذیر خواهد بود. دکوراسیون داخلی می­تواند به ما نشان دهد که در این فضای کوچک چطور و با چه وسایلی باید زندگی کنیم.

از آنجا که دکوراسیون داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگی­های روحی ـ روانی انسان قرار دارد، بایستی برای نیل به یک طرح مطلوب، ویژگی­های رفتارهای انسانی در فضاهای داخلی زیستی اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار ­گیرد. از این­رو طراح به هنگام طراحی فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که می­خواهد آن فضا بر استفاده­کننده داشته باشد.

دکوراسیون داخلی طیف گوناگونی از عناصر و مؤلفه­ها از قبیل فرم، نور، رنگ، بافت، کف، سقف، دیوار، عناصر کارکردی و تزیینی و مبلمان را در برمی­گیرد. این عناصر ابزارهای کار طراح هستند که همگی باید بطور هماهنگ و متناسب در یک طرح مرتبط و خوشایند قرار گیرند.

دکوراسیون داخلی که در حد واسط میان معماری و طراحی قرار می­گیرد، به همان میزان که شامل جنبه­های کاربردی، ساختاری و فنی می­شود، طراحی تجسمی و جنبه­های بصری و زیبایی­شناسانه را نیز در بر دارد. از این­رو دکوراسیون داخلی اغلب در ردیف هنرهای تجسمی به حساب آمده است و برای موفقیت در آن، بایستی تا حد نسبتاً زیادی با عناصر و اصول طراحی تجسمی و مبادی سواد بصری آشنا بود.

اگرچه دکوراسیون داخلی امروزه به عنوان یک تخصص شناخته می­شود و محدوده بسیار وسیعی را در بر می­گیرد، اما از آنجایی که این رشته در ارتباط مستقیم با فضای داخلی خانه و زندگی روزمره می­باشد، شناخت الفبای دکوراسیون داخلی و تبیین مبانی آن به زبان ساده برای عموم مردم و بویژه زنان خانه­دار، به قابل فهم کردن آن و برخوردی علمی با این پدیده خواهد انجامید و در نهایت تأثیری عمیق بر کیفیت فضاهای زیستی جامعه ما خواهد داشت. از این­رو بنا داریم طی یادداشت­هایی به مباحث مختلف دکوراسیون داخلی بپردازیم و با بهره­گیری از اصول طراحی تجسمی و سواد بصری و نیز با استناد به نمونه­های موفق دکوراسیون داخلی خانه در سطح جهان، دانش و آگاهی افراد خانواده را در این خصوص افزایش دهیم. در این یادداشت­ها سعی خواهیم نمود با ذکر نکات کلیدی و کاربردی در مورد کیفیت فضاهای داخلی خانه، شما را نسبت به محیط و فضای اطرافتان و عناصر موجود در آن حساس­تر کنیم و توانايي­هاي علمی و كاربردي شما را در زيباسازي محيط خانه و بهبود کیفیت فضاهای آن افزایش دهیم.

دکوراسیون منزل

دکوراسیون اتاق خواب

دکوراسیون پاسیو

دکوراسیون اداری

دکوراسیون داخل خانه

دکوراسیون اتاق بچه


لیست محصولات / سایر سایتها

در صورتی که مایلید تبلیغات شما نیز در این سایت باشد با ما تماس بگیرید 09125231138

این سایت متعلق به نمایشگاه مجازی ایران میباشد . - 100797945

۱۳۸۹ خرداد ۴, سه‌شنبه

دکوراسيون و فرهنگ:

  • ارگونومي و فرهنگ: شايد در نظر اول با خود بگوئيد ارگونومي يا فاکتورهاي انساني چگونه با فرهنگ مرتبط مي شود در حاليکه ارگونومي به بررسي عواملي کاملا فيزيکي يا فيريولوژيستي مي پردازد که اين دو مقوله ارتباطي با فرهنگ ندارد اما در پاسخ بايد گفت که ارگونومي اگر و فقط به اين دو محدود شود در واقع درست و کامل بررسي نگرديده و درک نگشته است در حاليکه ارگونومي در بررسي ابعاد رواني و روحي بسيار مهم تر جلوه مي کند تا فيزيولوژيستي يا فيزيکي. اگر ارگونومي يا مهندسي فاکتورهاي انساني به بررسي ابعاد انساني مي پردازد چگونه است که از اين فاکتورها فقط به جسم توجه مي گردد و بس . اگر انسان را خوب بررسي کنيم او را موجودي داراي 3 بعد مي يابيم که غفلت از هر کدام از اين ابعاد سه گانه باعث درک ناقص انسان و انسانيت است.در منطق اينگونه مي گويند که انسان موجودي است زنده ، داراي قوه ناطقه (به معناي عقل) و اراده. و در واقع اين سه بعد جسم و روح و عقل است. در بررسي فاکتورهاي انساني بيشترين توجه به جسم مي شود که سلامت و بيماريهايش کاملا مشهود است ولي از عقل و روح و مسائل و عوارضش کمترين سختي به ميان نمي آيد در حاليکه بيماريهاي عقلي و روحي بسيار وخيم تر و به مراتب در مانش سخت تر است.چه بسيار کساني که از بيماريهاي جسمي رنج مي برند ولي داراي روحيه خوبي هستند و حتي همين روحيه عالي باعث بهبود بسياري از بيماريها گشته است. ولي اگر کسي دچار بيماريهاي روحي و رواني گردد ديگر نمي توان با چنين آدمي به راحتي زندگي کرد و اينچنين گفته اند که وجه تمايز انسان و حيوان در عقل است و همچنين روح الهي که خدا در او دميده و همين دو هم مايه شرافت و برتري انسان بر حيوانات و تمام موجودات گشته و او را اشرف مخلوقات نام نهاده است. پس به همين جهت حفظ سلامتي در ابعاد روحي و رواني بسيار با اهميت تر از رعايت نکات بهداشتي جسمي مي باشد و البته اين مطلب پر واضح است که اينها هيچکدام باهم تعارض و تضادي ندارند که بخواهيم با رعايت يکي از ديگري دست برداريم. البته ما در اين مختصر ،در مقام نقد و بررسي ارگونومي نيستيم (اگر چه لازم است تا در اين مقوله نيز کمي عميق تر و وسيع تر نظر بيافکنيم) بلکه فقط مي خواهيم به بعضي روابط در اين ميان اشاره کنيم.شايد گفته شود که در ارگونومي و بررسي عوامل انساني ، به ابعاد روحي و رواني از جهت فشارها و استرسهاي وارده بر انسان در محيط پرداخته شده اما اين مدل پرداختن در مقايسه با جسم آنقدر اندک و تحقيقات انجام شده در اين زمينه آنقدر محدود است که مي توان آنرا ناديده گرفت. در جايي که به کمترين و کوچکترين مسائل و عوارض جسمي توجه فراواني مي گردد تا حدي که حتي زاويه مناسب براي نشستن و تکيه دادن و ايستادن و .....محاسبه مي گردد و کتابهاي قطوري به بررسي موشکافانه حضور انسان در تمامي عرصه ها و محيط ها و عوارض اين حضور و مشکلات و اثرات سوء محيط بر انسان مي پردازد، چگونه است که از تأثيرات روحي و رواني اين حضور و مشکلات ماوراء جسمي که براي انسان پيش مي آيد سخني به ميان نمي آيد. البته در پاسخ به اين مطلب مي گويند که اخلاق متکفل اين امر است نه ارگونومي ولي در اين مجال ما در پي بيان اين مطلب هستيم که ارگونومي به معناي عام خود حتي اين مسائل را نيز در بر مي گيرد و غفلت از اين گونه امور در واقع پرداختن فقط به يک بعد و آنهم بعد حيواني انسان مي باشد. در اين ميان بررسي هاي ارگونوميکي در مبلمان نيز مانند ديگر عرصه هاي طراحي مفصل مورد توجه قرار گرفته ولي از جنبه هاي روحي و رواني ارگونومي در مبلمان کاملا غفلت گرديده که به بعضي از اين نکات بطور مختصر اشاره اي خواهيم کرد. توجه به اين نکته ضروري است که بسياري از اشياء و تکنولوژيها همراه با عوارضشان ظهور مي کنند و ناخود آگاه اين عوارض تاثيرات مستقيم و غير مستقيم در نحوه زندگي خصوصا فرهنگ ها مي گذارد که دکوراسيون نيز از اين قاعده مستثني نيست و کاملا واضح است که اين تأثير و تأثرات هنگامي که از منظر ارگونومي نگريسته شود تمام انسانها را در بر مي گيرد نه فقط فرهنگ کشور ما را.يعني نکاتي که در مقالات گذشته اشاره کرديم را مي توان نکاتي فرامليتي و شامل تمامي فرهنگها در نظر گرفت.(البته فرهنگ هايي که برخواسته از فطرت سالم و روح انسانيت باشد)همانطور که بر فرض ، زاويه 135 درجه را براي پشتي صندلي مناسب ترين زاويه مي دانيم و اگر اين زاويه 70 درجه باشد کاملا آنرا نهي مي نمائيم لازم است تا از بسياري از سبک ها ،مدلها چيدمانها و يا حتي دکوراسيون و رنگ و نور پردازيها و .... نهي کنيم زيرا اگر چه براي جسم مضر نيست ولي براي روحيه افراد بسيار نامناسب است.بدين معني که ممکن است مثلا اين مبلمان بسيار راحت باشد و براي کمر مناسب ولي روحيه خود پسندي و تکبر را در صاحب آن ايجاد نمايد و يا اين نحوه چيدمان باعث جدايي افراد خانواده از هم مي گردد نه باعث تجمع آنها. اگر چه ممکن است اين مد الان در اروپا مطرح باشد ولي با فرهنگ ما سازگاري چنداني ندارد. گرچه اگر بهتر بررسي شود مشخص مي گردد که اين دکوراسيون حتي در آن فرهنگ هم ايجاد جدايي و عدم اعتناء اعضاي خانواده به سير زندگي همديگر مي نمايد. پس لازم است تا به عنوان عاملي منفي در ارگونومي روحي و رواني و اجتماعي از آن جلوگيري گردد. نکاتي در زمينه مبلمان گفته شد که جايگاه همگي آنها در همين جاست ولي اين نکات فقط در مبلمان نيست بلکه در چيدمان ، رنگ ، نور و فرم و ..... نيز مطرح است .استفاده از سبکهاي ناهمگون در چيدمان و نور پردازيهاي خاص و غير طبيعي و بکار گيري فرم هاي نا آشنا با فرهنگ اقوام ، تأثير خطوط صاف و خشک و بدور از هر گونه انعطاف،عدم استفاده از جزئيات ظريف و زيبا و صدها مورد ديگر باعث مي گردد تا در طول زمان تغييراتي اساسي در فرهنگ و روحيه استفاده گر پديد آيد.به ياد آورديد گذشته هاي نه چندان دور را که در آن تمامي اجزاء منازل و اماکن داراي جزئيات (Detail) زيبا و خاطره انگيز بود و در همه جا مي توانستيم اين جزئيات را ببينيم در حالي که اکنون به کليات پرداخته مي شود و فقط به بکار بردن چند نکته کلي اکتفا مي گردد غافل از اينکه اين موارد نيز از جمله ضرورت هاي طراحي است که وظيفه ما طراحان مي باشد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر