دکوراسیون داخلی

دکوراسيون داخلي

محل تبلیغ شما

محل تبلیغ شما محل تبلیغ شما

براساس معنی مندرج در لغت نامه آکسفورد، دکوراسیون داخلی عبارت است از: «هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه». با این حساب همه ما هنگامی که خانه خود را تزئین و درباره بهترین چیدمان مبلمان منزل‌مان فکر می‌كنیم، نقش یک دکوراتور داخلی را بر عهده می‌گیریم. با این‌همه، دکوراسیون داخلی همانند سایر هنرها، دارای سبک و ریزه‌کاری‌های متفاوتی است که براساس سلیقه‌ها و نیازهای دوران، دستخوش تغییر می‌شوند.

آیا دکوراسیون داخلی حرفه‌ای پرطرفدار است؟ برخلاف تصور عامه، تعداد دکوراتورهای داخلی بسیار بیشتر از آن است که همه تصور می‌کنند و حتی برخی از آنان در زمره مشاهیر دنیای امروز هستند، گرچه شاید به شهرت طراحان مد و یا هنرمندان دیگر رشته‌ها نباشند، اما با این وجود بسیاری از دکوراتورهای داخلی از راه طراحی درآمد بسیار بالایی نیز کسب می‌کنند. شاید دلیل اصلی ناشناخته ماندن آنها این باشد که در واقع طراحی داخلی از اواسط قرن بیستم به صورت مبحثی مطرح درآمد، گرچه قدمت آن بیش از نیم قرن است. به هر حال در دنیای امروز بیشتر تجربیات زندگی افراد در فضاهای بسته و داخلی به دست می‌آید. شاید ما اوقاتی را برای تفریح و هواخوری و فرار از زندگی بسته در فضای آزاد بگذرانیم، اما همین شادی فرار از محیط بسته، نشان دهنده کثرت اوقاتی است که در اتاق‌ها سپری می‌کنیم. به همین دلیل دکوراسیون داخلی مناسب، بهترین راه حل برای بهبود وضعیت کاری، تحصیلی و زندگی‌مان می‌باشد.

تاریخچه دکوراسیون داخلی آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که پیشینه این هنر به چه زمانی باز می‌گردد؟ مطمئناً علاقه انسان به تزئین و آرایش محل زندگی‌اش امری تازه نیست حتی این احتمال وجود دارد که نقاشی‌های دوران غارنشینی، سوای مسئله اطلاع‌رسانی، نقش تزئینی نیز داشته‌اند. به هر روی، هنگامی که در سال 1922، هاوارد کارتر (Howard Carter)، باستان شناس بریتانیایی، مقبره توتنخامون (Tutankhamen) را گشود؛ نقاب طلای خالص، جواهرات ظریف و اشیاء تزئینی که در کنار جسد و در داخل مقبره قرار داده شده بود، بینشی وسیع درباره چگونگی زندگی مصریان و علاقه آنان به تزئینات و طراحی را در اختیار محققان گذاشت که به نوبه خود آغازگر جستجویی دنباله‌دار و منجر به تجلی یافتن شکوه سبک اولیه مصری شد. حفاری‌های اولیه نشان داد که حتی بی‌نواترین خدمتکاران مصری هم، لوازم روزمره خانه‌شان را تزئین می‌کرده‌اند، امری که براساس استاندارهای فعلی در خور توجه است اینكه مصریان هرگز به راحتی رازهای خود را برملا نمی‌کردند، به همین روی مشخص نیست که دقیقاً علاقه و انگیزه آنان برای طراحی از کجا سرچشمه گرفته است. فرضیه‌ها و استدلال‌های مستمری در این زمینه مطرح شده است. آنچه می‌دانیم این است که سبک‌های آغازین طراحی از مصر نشأت گرفته‌اند. رومی‌ها اساتید مسلم طراحی بوده‌اند و هنوز هم از بسیاری جهات، خصوصاً در زمینه طراحی کلاسیک، سرآمد طراحان جهانند. علاقه وافرشان به اشیاء زیبا و سبک آسایش طلبانه‌شان در آثار به جامانده کاملا قابل ملاحظه است. آنها علاقمند بودند تا ثروت و موقعیت اجتماعی‌شان را به نمایش بگذارند و به زندگی مجلل و سبک پر زرق و برق تمایل داشتند. به دلیل موفقیت آنان در زمینه طراحی داخلی، حتی با معیارهای نوین هم هنوز در زمره بهترین‌های این هنر محسوب می‌شوند. میزان آسایش و نقاشی‌های زیبای فضای داخلی خانه‌هایشان که به صورت نقاشی دیواری و موزائیک‌کاری کف جلوه‌نمایی می‌کرد، از شگفت‌آورترین موفقیت‌های طراحی داخلی آن زمان بوده است. آنها با تمامی آراستگی و آذینی که می‌توانستند متصور شوند مبلمان، میزهایی با پایه‌های پنجه مانند، صندلی، اثاثیه خاص و مبلمان راحتی را طراحی می‌کردند و می‌ساختند. ضیافت‌ها و شیوه زندگی مجلل مهم‌ترین بخش هستی‌شان بود و از این‌رو این امر را در آرایش خانه‌هایشان متجلی می‌ساختند. برخلاف رومیان، یونانی‌ها در زمینه دکوراسیون داخلی چندان شهره نبودند و شهرت اصلی‌شان به خاطر سبک معماری فوق‌العاده‌شان است که هنوز هم در شهر آتن قابل ملاحظه است. پس از سقوط امپراطوری روم و اشاعه مسیحیت، سبک سرد و صومعه مانندی بر دکوراسیون داخلی خانه‌ها حکمفرما شد. شیوه‌های کلاسیک، آزادی طراحی، زیبایی‌دوستی و تجمل‌پرستی رومی جای خود را به تخته‌های تیره و خانه‌های بی‌تزئین دادند. گرچه هنرمندان دوران گوتیک، سعر کردند تا حدی از این بی‌پیرایگی بکاهند، اما عملاً این سبک تا زمان ظهور رنسانس حکمفرما بود. با تولد دوباره آزادی‌های هنری؛ زیبایی و تزئین، مجدداً به خانه‌ها بازگشت. تعدد هنرمندان به نامی که پس از رنسانس با آنها روبرو می‌شویم، خود گواهی بر این امر است. در ملل شرقی نیز علاقه به دکوراسیون داخلی زیبا کاملاً آشکار است. مبلمان و تزئینات چینی، فرش‌های ایرانی، صدف‌کاری‌های ژاپنی و مجسمه‌ها و نقاش‌های پر رنگ و لعاب هندی، همه نشان دهنده علاقه این ملل به زیباسازی فضای زندگی‌شان است. گرچه سبک دکوراسیون داخلی شرقی با شیوه غربی آن تفاوت‌های بسیاری دارد. با این همه اگر علاقمندید تا به عنوان یک دکوراتور داخلی حرفه‌ای به کار مشغول شوید، بهتر است پیش از هر کاری به مطالعه دقیق و کامل تاریخ هنر و معماری بپردازید تا کاملاً با انواع سبک‌ها و شیوه‌های مرتبط با این حرفه آشنا شوید. بسیاری از طراحان داخلی سرشناس، سبک‌ها و مبلمان‌هایی را به نام خود به جا گذاشته‌اند. گرچه ساختمان‌ها و فضای داخلی آنها باید سبک و شیوه زندگی زمان خود را منعکس کنند، اما این عمل بدون آگاهی از پیشینه آنها میسر نمی‌شود. بسیاری از طراحان داخلی با آمیختن چند سبک و حتی به کار بردن المان‌های شرقی و غربی در مکانی واحد، فضایی را خلق می‌کنند که علاوه بر تنوع و زیبایی، آرامشی خاص را برای ساکنینش به ارمغان می‌آورد.

دکوراسیون داخلی(Interior Design) که به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده، بهینه­سازی فضاهای داخلی ساختمان­ها به منظور انجام فعالیت­های روزمره یعنی زندگی و کار است.

بخش اعظم عمر ما در فضاهای داخلی بناها سپری می­شود. این فضاها محیطی را ایجاد می­کنند که پاسخ­گوی نیازهای اساسی ما نظیر نیاز به سرپناه بوده و بسیاری از فعالیت­های ما در آن صورت می­گیرد. همچنین آنچه به یک بنا روح می­بخشد، فضای داخلی آن است. بنابراین می­توان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیت­های ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تأثیر قرار می­دهد. بر این اساس، هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت­سازی زندگی در آن است.

فضای معماری بدون دکوراسیون داخلی یا اصلاً قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده بودن، کارآیی لازم و بهینه را نخواهد داشت.

دکوراسیون داخلی زندگی همه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار می­دهد و تأثیرات آن در زندگی به وضوح قابل مشاهده است. از این­رو موضوع دکوراسیون داخلی به هیچ وجه محدود به اقشار مرفه و خانه­های اعیانی نیست. دکوراسیون داخلی می­تواند برای کل جامعه و طبقات کم­درآمد هم مفید باشد.

اگر قناعت را اصل اساسی امروز جامعه بدانیم و قصد داشته باشیم امکان زندگی راحت را در فضای 40 یا 60 متری آپارتمان­ها فراهم کنیم، دکوراسیون داخلی یک ضرورت گریزناپذیر خواهد بود. دکوراسیون داخلی می­تواند به ما نشان دهد که در این فضای کوچک چطور و با چه وسایلی باید زندگی کنیم.

از آنجا که دکوراسیون داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگی­های روحی ـ روانی انسان قرار دارد، بایستی برای نیل به یک طرح مطلوب، ویژگی­های رفتارهای انسانی در فضاهای داخلی زیستی اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار ­گیرد. از این­رو طراح به هنگام طراحی فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که می­خواهد آن فضا بر استفاده­کننده داشته باشد.

دکوراسیون داخلی طیف گوناگونی از عناصر و مؤلفه­ها از قبیل فرم، نور، رنگ، بافت، کف، سقف، دیوار، عناصر کارکردی و تزیینی و مبلمان را در برمی­گیرد. این عناصر ابزارهای کار طراح هستند که همگی باید بطور هماهنگ و متناسب در یک طرح مرتبط و خوشایند قرار گیرند.

دکوراسیون داخلی که در حد واسط میان معماری و طراحی قرار می­گیرد، به همان میزان که شامل جنبه­های کاربردی، ساختاری و فنی می­شود، طراحی تجسمی و جنبه­های بصری و زیبایی­شناسانه را نیز در بر دارد. از این­رو دکوراسیون داخلی اغلب در ردیف هنرهای تجسمی به حساب آمده است و برای موفقیت در آن، بایستی تا حد نسبتاً زیادی با عناصر و اصول طراحی تجسمی و مبادی سواد بصری آشنا بود.

اگرچه دکوراسیون داخلی امروزه به عنوان یک تخصص شناخته می­شود و محدوده بسیار وسیعی را در بر می­گیرد، اما از آنجایی که این رشته در ارتباط مستقیم با فضای داخلی خانه و زندگی روزمره می­باشد، شناخت الفبای دکوراسیون داخلی و تبیین مبانی آن به زبان ساده برای عموم مردم و بویژه زنان خانه­دار، به قابل فهم کردن آن و برخوردی علمی با این پدیده خواهد انجامید و در نهایت تأثیری عمیق بر کیفیت فضاهای زیستی جامعه ما خواهد داشت. از این­رو بنا داریم طی یادداشت­هایی به مباحث مختلف دکوراسیون داخلی بپردازیم و با بهره­گیری از اصول طراحی تجسمی و سواد بصری و نیز با استناد به نمونه­های موفق دکوراسیون داخلی خانه در سطح جهان، دانش و آگاهی افراد خانواده را در این خصوص افزایش دهیم. در این یادداشت­ها سعی خواهیم نمود با ذکر نکات کلیدی و کاربردی در مورد کیفیت فضاهای داخلی خانه، شما را نسبت به محیط و فضای اطرافتان و عناصر موجود در آن حساس­تر کنیم و توانايي­هاي علمی و كاربردي شما را در زيباسازي محيط خانه و بهبود کیفیت فضاهای آن افزایش دهیم.

دکوراسیون منزل

دکوراسیون اتاق خواب

دکوراسیون پاسیو

دکوراسیون اداری

دکوراسیون داخل خانه

دکوراسیون اتاق بچه


لیست محصولات / سایر سایتها

در صورتی که مایلید تبلیغات شما نیز در این سایت باشد با ما تماس بگیرید 09125231138

این سایت متعلق به نمایشگاه مجازی ایران میباشد . - 100797945

۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه

چرخ خياطي

  • خياطي يکي از هنرهاي زيبا و صنعتي است که هم به شکل خانگي و هم به شکل صنعتي کاربرد دارد و امروزه علاوه بر اينکه در خانه به عنوان يک مهارت محسوب مي شود، مي تواند به عنوان يک ابزار اقتصادي و همچنين عامل صرفه جويي در وقت نيز محسوب گردد. چراکه به عنوان مثال تهيه و دوخت يک کيف دستي علاوه بر لذت استفاده از هنر دست خويش براي آدمي عامل اصلي در صرفه جويي اقتصادي و زماني نيز بشمار مي آيد. اصول مقدمات خياطي عبارت است از شناخت کار و بکار گيري صحيح ابزار و لوازم اوليه و تبديل آن به طرح و لباس مورد نظر بنابراين خياط به کسي گفته مي شود که با استفاده از لوازم و وسايل اوليه کار بتواند يک طرح مورد نظر را به بهترين شکل به يکي لباس مناسب تبديل کند. در ادامه بحث ابتدا تاريخچه کوتاهي از اختراع چرخ خياطي بيان شده و پس از آن نيز در مورد ابزار و لوازم خياطي صحبت خواهد شد. اختراع چرخ خياطي اولين چرخ خياطي ساخته شخصي به نام " تاميس سنت " انگليسي است وي ماشيني در سال و هفتصد و نود به ثبت رسانيد. که کارش بسيار شبيه به دوخت زنجيره اي زمان ما بود البته هدف از ساخت اين ماشين بيشتر دوختن چيزهاي چرمي بود اما هرگز اين وسيله مورد استفاده قرار نگرفت و مخترع اين اثر از اختراع خود سودي نبرد تا اينکه در سال هزار و هشتصد و سي خياط فرانسوي فقير که " بارتلمي تيمونيه " نام داشت موفق شد با ذوق و ابتکار خلاقانه خود چرخ خياطي را بسازدکه بسيار شبيه چرخهاي خياطي امروزي بود. بعدها اين وسيله در فرانسه مورد استقبال مردم قرار گرفت ولي گروهي از کارگران که وجود اين اختراع را باعث کسادي کار خود مي ديدند شبانه به کارگاه بارتلمي حمله کرده و همه چرخهاي خياطي او را نابود کردند و بارتلمي از غصه و فقر جان خود را از دست داد همزمان با اين اتفاق مرد ديگري در نيويورک بنام " والترهنت" چرخ خياطي ديگري را ساخت اين چرخ داراي سوزني بود که همانند سوزنهاي امروزي چرخ خياطي سوراخي کوچک در نوک خود داشت کار اين سوزن،زدن کوکهاي ريز بود يعني با نخ حلقه اي ميان پارچه مي زد و سپس حلقه ديگري آمده درحلقه اول مانند زنجيرقفل مي شد با همه اينها هنت هرگز موفق نشد که اين اختراع خود را به ثبت برساندتا روزگاري که افتخار ثبت نخستين چرخ خياطي نصيب "الياس هاو" شد همچنين "آيزک سينگر" نيز يک چرخ خياطي را در کشور آمريکا به ثبت رسانيد. آنگاه دعواي مفصلي بين "سينگر" و "الياس هاو" بر سر اين موضوع که حق تقدم با چه کسي است درگرفت سرانجام "هاو" توانست در اين نزاع پيروز از ميدان بيرون رفته و از هر چرخ خياطي که به بازار مي آمد حق امتياز به سود خود دريافت نمايد. ابزار و لوازم خياطي ميز کار : ارتفاع آن بين نود تا يکصد وده سانتي متر است و سطح ان صاف و محکم است. و طول و عرض آن بستگي به فضاي اطاق يا سالن دارد. کاغذ برش : کاغذ هاي رنگي يا سفيد بدون خط که براي برش الگوها استفاده مي شود. علامت گذرا ها: شامل مداد براي رسم الگو، مل يا صابون خياطي براي رسم خطوط اطراف الگو روي پارچه ، رولت براي انتقال طرح الگو روي پارچه استفاده مي شود و کاربن خياطي که حرکت چرخشي رولت را به قسمت زيزين پارچه منتقل مي کند. وسايل اندازه گيري شامل سانتي متر يا خط کش ساده که براي اندازه گيري استفاده مي شود، گونيا براي اندازه گيري به شکل زاويه قائم کاربرد دارد، خط کش تي که براي رسم خطوط موازي استفاده قرار مي گيرد و پيستوله که براي رسم خطوط منحني کاربرد دارد. وسايل دوخت دستي: شامل سوزن دوخت معمولي که انواع مختلف با ضخامت هاي متفاوت دارد، سوزن گلدوزي، سوزن ته گرد که معملا هنگام الگو برداري استفاده مي شود سوزن نخ کن وانگشتانه. قيچي : که يکي از ابزارهاي ضروري خياطي است ونسبت به نوع پارچه داراي ضخامت متفاوت است. بشکاف: که براي شکافتن درزهاي ظريفبه کار مي رود. نخ: که داراي انواع متفاوت مي باشدو شامل انواع نخ کوک، نخ پوليستر و نخ پنبه اي و نخ ابريشمي است. چسب : : جالباسي، پوشش نايلوني لباس، لايي و ... چرخ خياطي و ... انواع چرخ خياطي چرخ خياطي دستي: رايج ترين نوع چرخ خياطي خانگي مي باشد و براي دوخت و دوز هاي ساده کاربرد دارد. چرخ خياطي الکتريکي ساده : مدل پيشرفته چرخ خياطي هاي قديمي مي باشد و امکانت زيادي براي راحتي کار برروي آنها نصب شده است. چرخ خياطي صنعتي : همانطور که از نامش مشخص است در فعاليت هاي توليدي و صنعتي کاربرد دارد. چرخ خياطي راسته دوزي : که به همين منظور راسته دوزي طراحي شده و داراي نوع طرفه مي باشد. گر مي‌خواهيد چرخ خياطي سالمي داشته باشيد به توصيه هاي زير توجه فرماييد اگر مي‌خواهيد چرخ خياطي شما عمر بهتري داشته باشد، هميشه آن را تميز کنيد. اطراف آن را بافشار ضعيف جاروبرقي تميز کنيد و براي داخل آن از يک قلم مو کمک بگيريد. هر چند وقت يک بار آنرا روغن کاري نماييد و بعد اضافه روغنها رو با پارچه تميز کنيد و لکه هاي چربي اضافه را با کمي سرکه پاک کنيد تا چرخ خياطي تميز و سالمي داشته باشيد. ابزار و لوازم چرخ خياطي ميز کار : ارتفاع آن بين نود تا يکصد وده سانتي متر است و سطح ان صاف و محکم است. و طول و عرض آن بستگي به فضاي اطاق يا سالن دارد. کاغذ برش : کاغذ هاي رنگي يا سفيد بدون خط که براي برش الگوها استفاده مي شود. علامت گذرا ها: شامل مداد براي رسم الگو، مل يا صابون خياطي براي رسم خطوط اطراف الگو روي پارچه ، رولت براي انتقال طرح الگو روي پارچه استفاده مي شود و کاربن خياطي که حرکت چرخشي رولت را به قسمت زيزين پارچه منتقل مي کند. وسايل اندازه گيري شامل سانتي متر يا خط کش ساده که براي اندازه گيري استفاده مي شود، گونيا براي اندازه گيري به شکل زاويه قائم کاربرد دارد، خط کش تي که براي رسم خطوط موازي استفاده قرار مي گيرد و پيستوله که براي رسم خطوط منحني کاربرد دارد. وسايل دوخت دستي: شامل سوزن دوخت معمولي که انواع مختلف با ضخامت هاي متفاوت دارد، سوزن گلدوزي، سوزن ته گرد که معملا هنگام الگو برداري استفاده مي شود سوزن نخ کن وانگشتانه. قيچي : که يکي از ابزارهاي ضروري خياطي است ونسبت به نوع پارچه داراي ضخامت متفاوت است. بشکاف: که براي شکافتن درزهاي ظريفبه کار مي رود. نخ: که داراي انواع متفاوت مي باشدو شامل انواع نخ کوک، نخ پوليستر و نخ پنبه اي و نخ ابريشمي است. چسب : : جالباسي، پوشش نايلوني لباس، لايي و ... انواع چرخ خياطي: چرخ خياطي دستي: رايج ترين نوع چرخ خياطي خانگي مي باشد و براي دوخت و دوز هاي ساده کاربرد دارد. چرخ خياطي الکتريکي ساده : مدل پيشرفته چرخ خياطي هاي قديمي مي باشد و امکانت زيادي براي راحتي کار برروي آنها نصب شده است. چرخ خياطي صنعتي : همانطور که از نامش مشخص است در فعاليت هاي توليدي و صنعتي کاربرد دارد. چرخ خياطي راسته دوزي : که به همين منظور راسته دوزي طراحي شده و داراي نوع طرفه مي باشد 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر