دکوراسیون داخلی

دکوراسيون داخلي

محل تبلیغ شما

محل تبلیغ شما محل تبلیغ شما

براساس معنی مندرج در لغت نامه آکسفورد، دکوراسیون داخلی عبارت است از: «هماهنگ سازی طراحی شده برای به جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه». با این حساب همه ما هنگامی که خانه خود را تزئین و درباره بهترین چیدمان مبلمان منزل‌مان فکر می‌كنیم، نقش یک دکوراتور داخلی را بر عهده می‌گیریم. با این‌همه، دکوراسیون داخلی همانند سایر هنرها، دارای سبک و ریزه‌کاری‌های متفاوتی است که براساس سلیقه‌ها و نیازهای دوران، دستخوش تغییر می‌شوند.

آیا دکوراسیون داخلی حرفه‌ای پرطرفدار است؟ برخلاف تصور عامه، تعداد دکوراتورهای داخلی بسیار بیشتر از آن است که همه تصور می‌کنند و حتی برخی از آنان در زمره مشاهیر دنیای امروز هستند، گرچه شاید به شهرت طراحان مد و یا هنرمندان دیگر رشته‌ها نباشند، اما با این وجود بسیاری از دکوراتورهای داخلی از راه طراحی درآمد بسیار بالایی نیز کسب می‌کنند. شاید دلیل اصلی ناشناخته ماندن آنها این باشد که در واقع طراحی داخلی از اواسط قرن بیستم به صورت مبحثی مطرح درآمد، گرچه قدمت آن بیش از نیم قرن است. به هر حال در دنیای امروز بیشتر تجربیات زندگی افراد در فضاهای بسته و داخلی به دست می‌آید. شاید ما اوقاتی را برای تفریح و هواخوری و فرار از زندگی بسته در فضای آزاد بگذرانیم، اما همین شادی فرار از محیط بسته، نشان دهنده کثرت اوقاتی است که در اتاق‌ها سپری می‌کنیم. به همین دلیل دکوراسیون داخلی مناسب، بهترین راه حل برای بهبود وضعیت کاری، تحصیلی و زندگی‌مان می‌باشد.

تاریخچه دکوراسیون داخلی آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که پیشینه این هنر به چه زمانی باز می‌گردد؟ مطمئناً علاقه انسان به تزئین و آرایش محل زندگی‌اش امری تازه نیست حتی این احتمال وجود دارد که نقاشی‌های دوران غارنشینی، سوای مسئله اطلاع‌رسانی، نقش تزئینی نیز داشته‌اند. به هر روی، هنگامی که در سال 1922، هاوارد کارتر (Howard Carter)، باستان شناس بریتانیایی، مقبره توتنخامون (Tutankhamen) را گشود؛ نقاب طلای خالص، جواهرات ظریف و اشیاء تزئینی که در کنار جسد و در داخل مقبره قرار داده شده بود، بینشی وسیع درباره چگونگی زندگی مصریان و علاقه آنان به تزئینات و طراحی را در اختیار محققان گذاشت که به نوبه خود آغازگر جستجویی دنباله‌دار و منجر به تجلی یافتن شکوه سبک اولیه مصری شد. حفاری‌های اولیه نشان داد که حتی بی‌نواترین خدمتکاران مصری هم، لوازم روزمره خانه‌شان را تزئین می‌کرده‌اند، امری که براساس استاندارهای فعلی در خور توجه است اینكه مصریان هرگز به راحتی رازهای خود را برملا نمی‌کردند، به همین روی مشخص نیست که دقیقاً علاقه و انگیزه آنان برای طراحی از کجا سرچشمه گرفته است. فرضیه‌ها و استدلال‌های مستمری در این زمینه مطرح شده است. آنچه می‌دانیم این است که سبک‌های آغازین طراحی از مصر نشأت گرفته‌اند. رومی‌ها اساتید مسلم طراحی بوده‌اند و هنوز هم از بسیاری جهات، خصوصاً در زمینه طراحی کلاسیک، سرآمد طراحان جهانند. علاقه وافرشان به اشیاء زیبا و سبک آسایش طلبانه‌شان در آثار به جامانده کاملا قابل ملاحظه است. آنها علاقمند بودند تا ثروت و موقعیت اجتماعی‌شان را به نمایش بگذارند و به زندگی مجلل و سبک پر زرق و برق تمایل داشتند. به دلیل موفقیت آنان در زمینه طراحی داخلی، حتی با معیارهای نوین هم هنوز در زمره بهترین‌های این هنر محسوب می‌شوند. میزان آسایش و نقاشی‌های زیبای فضای داخلی خانه‌هایشان که به صورت نقاشی دیواری و موزائیک‌کاری کف جلوه‌نمایی می‌کرد، از شگفت‌آورترین موفقیت‌های طراحی داخلی آن زمان بوده است. آنها با تمامی آراستگی و آذینی که می‌توانستند متصور شوند مبلمان، میزهایی با پایه‌های پنجه مانند، صندلی، اثاثیه خاص و مبلمان راحتی را طراحی می‌کردند و می‌ساختند. ضیافت‌ها و شیوه زندگی مجلل مهم‌ترین بخش هستی‌شان بود و از این‌رو این امر را در آرایش خانه‌هایشان متجلی می‌ساختند. برخلاف رومیان، یونانی‌ها در زمینه دکوراسیون داخلی چندان شهره نبودند و شهرت اصلی‌شان به خاطر سبک معماری فوق‌العاده‌شان است که هنوز هم در شهر آتن قابل ملاحظه است. پس از سقوط امپراطوری روم و اشاعه مسیحیت، سبک سرد و صومعه مانندی بر دکوراسیون داخلی خانه‌ها حکمفرما شد. شیوه‌های کلاسیک، آزادی طراحی، زیبایی‌دوستی و تجمل‌پرستی رومی جای خود را به تخته‌های تیره و خانه‌های بی‌تزئین دادند. گرچه هنرمندان دوران گوتیک، سعر کردند تا حدی از این بی‌پیرایگی بکاهند، اما عملاً این سبک تا زمان ظهور رنسانس حکمفرما بود. با تولد دوباره آزادی‌های هنری؛ زیبایی و تزئین، مجدداً به خانه‌ها بازگشت. تعدد هنرمندان به نامی که پس از رنسانس با آنها روبرو می‌شویم، خود گواهی بر این امر است. در ملل شرقی نیز علاقه به دکوراسیون داخلی زیبا کاملاً آشکار است. مبلمان و تزئینات چینی، فرش‌های ایرانی، صدف‌کاری‌های ژاپنی و مجسمه‌ها و نقاش‌های پر رنگ و لعاب هندی، همه نشان دهنده علاقه این ملل به زیباسازی فضای زندگی‌شان است. گرچه سبک دکوراسیون داخلی شرقی با شیوه غربی آن تفاوت‌های بسیاری دارد. با این همه اگر علاقمندید تا به عنوان یک دکوراتور داخلی حرفه‌ای به کار مشغول شوید، بهتر است پیش از هر کاری به مطالعه دقیق و کامل تاریخ هنر و معماری بپردازید تا کاملاً با انواع سبک‌ها و شیوه‌های مرتبط با این حرفه آشنا شوید. بسیاری از طراحان داخلی سرشناس، سبک‌ها و مبلمان‌هایی را به نام خود به جا گذاشته‌اند. گرچه ساختمان‌ها و فضای داخلی آنها باید سبک و شیوه زندگی زمان خود را منعکس کنند، اما این عمل بدون آگاهی از پیشینه آنها میسر نمی‌شود. بسیاری از طراحان داخلی با آمیختن چند سبک و حتی به کار بردن المان‌های شرقی و غربی در مکانی واحد، فضایی را خلق می‌کنند که علاوه بر تنوع و زیبایی، آرامشی خاص را برای ساکنینش به ارمغان می‌آورد.

دکوراسیون داخلی(Interior Design) که به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده، بهینه­سازی فضاهای داخلی ساختمان­ها به منظور انجام فعالیت­های روزمره یعنی زندگی و کار است.

بخش اعظم عمر ما در فضاهای داخلی بناها سپری می­شود. این فضاها محیطی را ایجاد می­کنند که پاسخ­گوی نیازهای اساسی ما نظیر نیاز به سرپناه بوده و بسیاری از فعالیت­های ما در آن صورت می­گیرد. همچنین آنچه به یک بنا روح می­بخشد، فضای داخلی آن است. بنابراین می­توان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیت­های ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تأثیر قرار می­دهد. بر این اساس، هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت­سازی زندگی در آن است.

فضای معماری بدون دکوراسیون داخلی یا اصلاً قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده بودن، کارآیی لازم و بهینه را نخواهد داشت.

دکوراسیون داخلی زندگی همه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار می­دهد و تأثیرات آن در زندگی به وضوح قابل مشاهده است. از این­رو موضوع دکوراسیون داخلی به هیچ وجه محدود به اقشار مرفه و خانه­های اعیانی نیست. دکوراسیون داخلی می­تواند برای کل جامعه و طبقات کم­درآمد هم مفید باشد.

اگر قناعت را اصل اساسی امروز جامعه بدانیم و قصد داشته باشیم امکان زندگی راحت را در فضای 40 یا 60 متری آپارتمان­ها فراهم کنیم، دکوراسیون داخلی یک ضرورت گریزناپذیر خواهد بود. دکوراسیون داخلی می­تواند به ما نشان دهد که در این فضای کوچک چطور و با چه وسایلی باید زندگی کنیم.

از آنجا که دکوراسیون داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگی­های روحی ـ روانی انسان قرار دارد، بایستی برای نیل به یک طرح مطلوب، ویژگی­های رفتارهای انسانی در فضاهای داخلی زیستی اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار ­گیرد. از این­رو طراح به هنگام طراحی فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که می­خواهد آن فضا بر استفاده­کننده داشته باشد.

دکوراسیون داخلی طیف گوناگونی از عناصر و مؤلفه­ها از قبیل فرم، نور، رنگ، بافت، کف، سقف، دیوار، عناصر کارکردی و تزیینی و مبلمان را در برمی­گیرد. این عناصر ابزارهای کار طراح هستند که همگی باید بطور هماهنگ و متناسب در یک طرح مرتبط و خوشایند قرار گیرند.

دکوراسیون داخلی که در حد واسط میان معماری و طراحی قرار می­گیرد، به همان میزان که شامل جنبه­های کاربردی، ساختاری و فنی می­شود، طراحی تجسمی و جنبه­های بصری و زیبایی­شناسانه را نیز در بر دارد. از این­رو دکوراسیون داخلی اغلب در ردیف هنرهای تجسمی به حساب آمده است و برای موفقیت در آن، بایستی تا حد نسبتاً زیادی با عناصر و اصول طراحی تجسمی و مبادی سواد بصری آشنا بود.

اگرچه دکوراسیون داخلی امروزه به عنوان یک تخصص شناخته می­شود و محدوده بسیار وسیعی را در بر می­گیرد، اما از آنجایی که این رشته در ارتباط مستقیم با فضای داخلی خانه و زندگی روزمره می­باشد، شناخت الفبای دکوراسیون داخلی و تبیین مبانی آن به زبان ساده برای عموم مردم و بویژه زنان خانه­دار، به قابل فهم کردن آن و برخوردی علمی با این پدیده خواهد انجامید و در نهایت تأثیری عمیق بر کیفیت فضاهای زیستی جامعه ما خواهد داشت. از این­رو بنا داریم طی یادداشت­هایی به مباحث مختلف دکوراسیون داخلی بپردازیم و با بهره­گیری از اصول طراحی تجسمی و سواد بصری و نیز با استناد به نمونه­های موفق دکوراسیون داخلی خانه در سطح جهان، دانش و آگاهی افراد خانواده را در این خصوص افزایش دهیم. در این یادداشت­ها سعی خواهیم نمود با ذکر نکات کلیدی و کاربردی در مورد کیفیت فضاهای داخلی خانه، شما را نسبت به محیط و فضای اطرافتان و عناصر موجود در آن حساس­تر کنیم و توانايي­هاي علمی و كاربردي شما را در زيباسازي محيط خانه و بهبود کیفیت فضاهای آن افزایش دهیم.

دکوراسیون منزل

دکوراسیون اتاق خواب

دکوراسیون پاسیو

دکوراسیون اداری

دکوراسیون داخل خانه

دکوراسیون اتاق بچه


لیست محصولات / سایر سایتها

در صورتی که مایلید تبلیغات شما نیز در این سایت باشد با ما تماس بگیرید 09125231138

این سایت متعلق به نمایشگاه مجازی ایران میباشد . - 100797945

۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه

تور ترکيه

  • اولين کليساي ساخت بشر يعني کليساي پطرس مقدس در انطاکيه است. • بابا نويل (عزيز نيکولاس) در ترکيه کنوني زندگي مي کرده است. • کاتالهويوک در ترکيه، به‌عنوان قديمي‌ترين سکن? شناخته شده بشر کشف شده است. • در ترکيه شرقي کنوني، کشتي نوح بر کوه آرارت (اگري داگي) فرود آمد. • استانبول، بزرگترين شهر ترکيه، در دو قاره واقع است. • ترک‌ها قهوه را به‌ اروپا معرفي کردند. • گل لاله هلندي از ترکيه آمده است. • قبل از پيروزي عثمانيها اين منطقه تحت حاکميت روم شرقي بوده است. • اقتصاد ترکيه 16 قدرت اقتصادي شناخته شده است. مساجد ، کليسا ، معابد : سلطان احمد ، مسجد سليمانيه ، مسجد رستم پاشا ، مسجد فاتح، مسجد جديد( يني جامي) ، مسجد سوکولو و محمد پاشا و مسجد مهر شاه سلطان برشمرد . در استنانبول کليسا و عبادتگاه هاي زيادي وجود دارد که بعضي از آنها تبديل به مسجد شده است . کليساي Syudios Manastin ، کليساي sergios-Bakhos ، کليساي Hagia Eirene ، کليساي Pantakrator ، کليساي وفا Hagios Theoderos ، کليساي Nyrelaion ، عبادتگاه Eglise D’hagia thekla ، مسجد عمارت قديم ( کليساي Pantepoptes ) ، مسجد قلندر خانه( عبادتگاه Akata Leotos ) ، مسجد فناري عيسي ( کليساي Lios ) و مسجد فتحيه ( کليساي Pammakaristos) مشهورتر از ديگر کليسا و عبادتگاهها مي باشد مسجد ايوب سلطان : اولين مسجد ساخته شده پس از فتح استانبول مي باشد . در سال 1458 از سوي سلطان محمد فاتح همراه با مقبره ساخته شده است . مسجد فعلي نيز در سال 1800 بغير از مناره هاي مسجد قبلي ، تا پايه هاي آن تخريب و با نظارت حسين افندي مجددا" بنا شده است . مقبره ايوب سلطان : در اين مقبره که در سال 1458 ساخته شده حضرت ايوب ( خالد بن رزيد) که با عزيمت به مکه به دين اسلام مشرف شد و سپس علمدار حضرت محمد شد مدفون است . ايوب ، در زمان هفتمين محاصره استانبول توسط اعراب ، در لشکر تحت فرماندهي ابوصفيان از خاندان اموي جنگيده و شهيد شده است . مقبره ايوب ، بغير از ديوارها ، پس از فتح استانبول توسط سلطان محمد فاتح ، از سوي استاد وي اک شمس الدين پيدا شده است . فاتح به روي اين گور ، ابتدا مقبره و سپس مسجد بنا نموده است . مسجد فاتح : اين مسجد از سوي سلطان محمد فاتح بروي کليساي حواريون که پيش از فتح استانبول به خرابه اي تبديل شده بود ساخته شده است. اين مسجد همراه با وقف هاي اديان مختلف يک مجموعه بسيار بزرگي را تشکيل مي دهد . بناي اين مجموعه که توسط معمار سينان الدين يوسف ساخته شده در بين سالهاي 1470-1462 به پايان رسيده است . معماري اين مجموعه معماري خاص ترک بوده و از معماري بيزانس تاثير پذيري نداشته است. مسجد بايزيد : اين مسجد در ميداني به همين نام واقع شده است . اين مسجد و مجموعه آن شامل مدرسه ، مکتب خانه ، عمارت ، کاروانسراي و حمام ، از سوي فرزند فاتح بنام بايزيد دوم در بين سالهاي 1506-1501 بنا شده است. اين مسجد داراي 2 مناره گلدسته دار به فاصله 87 متر از يکديگر قرار دارد . نقشه اين مسجد مشابه ايا صوفيه است . ولي از لحاظ تفاوت در سيستم پرستشگاهي ، داراي ويژگيهاي خاصي است. مسجد سليمانيه و مجموعه آن : مسجد سليمانيه و مجموعه آن که شاهکار معمار سينان است يکي از زيباترين و بهترين نمونه هاي معماري اسلامي است . مجموعه از نظر شهرسازي ، تکنيک ، استقامت و پايداري يک موفقيت بي نظير است . 6 مدرسه ، طبق خانه ، عمارت ، کاروانسراي ، بيمارستان ، حمام ، مکتب خانه ، حجره و دکانها ، و مقبره سلطان خرم و سلطان قانوني ، مجموعه سليمانيه را به مجموعه فرهنگي اجتماعي بزرگي تبديل کرده است که پس از مجموعه فاتح ، در نوع خود بزرگترين است . اين مجموعه در بين سالهاي 1557-1550 به دستور سلطان قانوني و توسط معمار سينان ساخته شده است . با ساختمانهاي طبقه طبقه اي که به روي تپه ساخته شده يک مجموعه جالب توجه با نظمي خاص است . در چهار گوشه اين مجموعه چهار مناره ساده ولي ظريف بنا شده است که دو تاي آن داراي 2 گلدسته و 2 مناره ديگري داراي 3 گلدسته مي باشد. اين 10 گلدسته نشانه آن است که سلطان قانوني دهمين سلطان عثماني است. در نقشه مسجد که کاملا" ارگانيک است هيچ گوشه اي قرباني زيبايي گوشه ديگري نشده است . اين عبادتگاه که مطابق با سليقه و سنت هاي فرهنگي دوران خود ساخته شده بدون تاثير گذاري فني و افراط در معماري ، با ظرافت خاصي تزيين يافته است . عليرغم اينکه در اوج دوران هنر چيني سازي ساخته شده است ليکن فقط ديوار محراب آن با چيني پوشيده شده است . همچنين اکوستيک بسيار حساس مسجد را نيز نبايد فراموش نمود . در مقابل محراب مسجد ، مقبره سلطان قانوني قرار دارد . در سمت چپ اين مقبره نيز مقبره سلطان خرم با چيني هاي بسيار زيبا و رنگهاي متنوع و در گوشه سمت چپ آن نيز مقبره بسيار ساده معمار سينان خالق آثار معماري بي نظير قرار دارد . در شبستان ، مسجد سليمانيه واقع شده است . معمار سينان ( وفات 1588) اين مقبره ساده و زيباي جالب توجه را خود ساخته است . اين مقبره ، ظرافت و سادگي ناشي از ذکاوت اين استاد بزرگ را به نمايش ميگذارد. مسجد سليمان سليم : در منطقه اديرنه کاپي و در ناحيه سلطان سليم مي باشد . اين مسجد در سال 1522 و در دوران سلطان سليمان قانوني به پايان رسيده است . در نوشته مدخل ورودي آن ساخت اين مسجد به دستور سلطان سليم اول درج گرديده است . بعضي روايات حاکي از آن است که از سوي پسر و به يادبود پدر ساخته شده است . معماري آن بسيار ساده است . سقف محفل حکمران داخل ساختمان با تزئينات بسيار جالب توجه پوشيده شده است . در سمت محراب مسجد ، مقبره ياووز سليم با درب و شيشه هاي صدفي هشت ضلعي و کتيبه هاي نفيس چيني کاري و همچنين در مدخل ورودي و نزديک به آن مقبره شاهزادگان و دختران سلطان سليم قانوني و در پشت آنها نيز مقبره سليم عبدالمجيد قرار دارد . مسجد هاسکي : معمار اين مسجد که به نام خرم سلطان همسر سلطان سليمان قانوني در سال 1538 بنا شده است معمار سينان است .مدرسه ، دارالشفقه ( بيمارستان ) ، عمارت و سبيلهاي اطراف آن در سال 1612 و در دوران احمد اول توسعه يافته است . يني جامي ( مسجد جديد) : در منطقه امين اونو مي باشد. ساختمان اين مسجد که در سال 1597 از سوي صفيه سلطان مادر محمد سوم آغاز شده بود وقتي به اندازه پنجره ها ساخته شد ، پادشاه و مادرش وفات يافتند . ساختمان نيمه کاره در سال 1663 با همت توران سلطان مادر محمد چهارم به پايان رسيد. تزئينات چيني کاري و طرز معماري محفل حکمران از نظر حجاري بسيار زيباست . در نماي بيروني نيز ترتيب گنبدهاي کوچک و بزرگ بسيار جالب توجه است . مسجد شاهزاده : در منطقه سراج خانه و در مقابل ساختمان شهرداري است . قانوني از معمار سينان مي خواهد که به ياد فرزندش محمد که در سال 1543 فوت نموده بود يک مسجد بسازد . ساخت اين مسجد که در سال 1544 آغاز گرديده بود در سال 1548 به پايان رسيده است . اين مسجد که در مرکز شهر واقع شده، در بين مدرسه ها مقبره ها و عمارت ها ساخته شده است . دو مناره آن از نظر معماري بي نظير است بسيار جلب توجه مي نمايد. اين ساختمان که از نظر ابعادي و خطوط زيبا با ساير مساجد متفاوت است اولين اثر مهم معمار سينان است . در اطراف آن مقبره هاي بسياري وجود دارد . مسجد نور عثمانيه : اين مسجد در بازار سرپوشيده و در ناحيه نور عثمانيه قرار دارد . ساخت اين مسجد در سال 1748 به دستور محمود اول آغاز و با وفات وي در دوران عثمان سوم در سال 1755 به پايان رسيده است . کتيبه هايي که از نظر هنري داراي ارزش فراوان است . از آثار خطاطان مشهور آن دوران اغري کاپيلي راسم و احمد مومجي زاده مي باشد. مسجد رستم پاشا : اين مسجد در سال 1561 به دستور رستم پاشا صدر اعظم قانوني و توسط معمار سينان ساخته شده است . با توجه به اينکه اراضي منطقه امين اونو هم مرکز تجاري و هم گود بود معمار سينان در زير اين مسجد مخازن و دکانهايي ساخته است . ارزش اصلي مسجد ناشي از نقوش گلهايي مانند ميخک ، مينا ، لاله ، رز و زنبق بعنوان نمونه بسيار زيبايي از چيني کاري از نيک در قرن 16 هم در ديوارهاي شبستان ورودي و هم در ستونهاي پافيلي داخلي است . اين چيني کاريها که جزو آثار هنري بسيار ظريف است در بين زيباترين نمونه هاي دوران کلاسيک قرار دارد . اين مسجد همانند يک موزه چيني کاري مي باشد. مسجد سوکولو محمد پاشا : در منطقه کاديترما واقع شده است. اين مسجد از سوي اسمه خان سلطان دختر سلطان سليم سوم و به يادبود شوهرش صدر اعظم محمد پاشا در سال 1671 و توسط معمار سينان ساخته شده است . داخل مسجد و تا دامنه گنبد با زيباترين چيني هاي آن تزئين يافته است . کلاهک منبر نيز از جنس چيني است. مسجد يني والده : در منطقه اسکودار واقع شده و در سال 1710 از سوي گولنوز سلطان مادر احمد سوم بعنوان يک مجموعه ساخته شده است . اين مسجد داراي 2 مناره هر يک با 2 گلدسته مي باشد . ساختمان اين مسجد که جزو آخرين نمونه هاي معماري کلاسيک وابسته به سنن قديمي و در دوران پسرفت ، از نظر مصالح بکار رفته جالب توجه است. مسجد بزم عالم والده سلطان ( دلما باغچه ) : طبق کتيبه شاعر زيور که بروي درب شبستان قرار دارد ، آغاز کننده ساختمان اين مسجد والده سلطان و تمام کننده آن نيز در سال 1853 عبدالمجيد است . در تاريخ 1848 حصارهاي اطراف آن برداشته شده و در داخل مسجد موزه دريايي ايجاد گرديده است . مسجد ايمراهور ايلياس بيک ( کنيساي Studios) : اين مسجد در سال 463 و در بين مناطق ساماتيا و يدي کوله ساخته شده است . اين ساختمان که از بناهاي قديمي بيزانس است ، وقف Vaftizci Yohannes گرديده است . در کف اين ساختمان موزائيک هاي متعلق به قرن 13 ديده ميشود. پس از فتح استانبول و در سال 1486 از سوي ايلياس بيگ به مسجد تبديل شده است. فقط در طول تاريخ بواسطه زمين لرزه و آتش سوزي ها دچار خسارت هاي فراواني شده است و نهايتا" در سال 1908 با فرو ريختن سقف آن ، بدون آنکه تعمير و بازسازي شود تا به امروز و به همان حالت باقيمانده است. موزه Kariye کنيساي Khora : Kariye که در منطقه اديرنه کاپي واقع گرديده نام خود را از Khora به معناي مرتع خارج از شهر گرفته است. کليساي Khora قبلا" و در دوران امپراتور ساخته شده است. اين ساختمان که در طول تاريخ تخريب گرديده ، در قرن يازدهم مجددا" ساخته شده است . اين کليسا که در قرن 11 کاملا" خراب شده بود در قرن 11 مجددا" ساخته شد. اين کليسا که در هنگام استيلاي لاتين کاملا" تخريب گرديده بود در آغاز قرن 14 به دستور Theodoros Metekhites بازسازي گرديده است . موزائيک و نقاشيهاي موزه Kariye يکي از زيباترين هنرهاي متعلق به قرن 16 و در واقع به دوران پاياني نقاشي بيزانس مي باشد . در اين موزه صحنه هاي مربوط به زندگي حضرت عيسي و حضرت مريم وجود دارد . اين ساختمان که تا مدتي پس از فتح استانبول در سال 1453 بعنوان کليسا مورد استفاده قرار مي گرفت در سال 1511 تبديل به مسجد شده و موزائيک و نقاشي هاي آن بوسيله کرکره هاي چوبي و غيره پوشانيده شده است . در بين سالهاي 1958-1948 در نتيجه فعاليت هاي انستيتو آمريکا - بيزانس ، کليه موزائيک و نقوش بيرون آورده شده و جهت بازديد عموم مفتوح شده است . مسجد فتحيه ( کليساي معبد Pammakaristo ): اين کليسا در منطقه فاتح واقع شده است . اين ساختمان ، کليساي معبد Pammakaristo ساخته شده در دوران بيزانس مي باشد . با به پايان رسيدن استعلاي لاتين قرن 13 و بروي خرابه هاي کليساي قديمي ساخته شده است . اين کليسا پس از فتح استانبول ، در دست مسيحيان باقي مانده و بعنوان معبد زنان مورد استفاده قرار گرفته است. در سال 1455 محل کليسا به اين محل منتقل و تا سال 1586 به همان صورت مانده است . اين کليسا در دوران مراد سوم (1595-1574) به مسجد تبديل گرديده و به آن مسجد فتحيه نيز گفته ميشود . کليساي عثماني اکنون بعنوان مسجد مورد استفاده قرار مي گيرد . ديوار کليساي جانبي نيز در دوران مراد سوم با موزائيک هاي ساده ساخته شده و در بين سالهاي 1940-1936 و پس از بازسازي بعنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است . اين مسجد که مشابه موزه ايا صوفيه است يکي از بخشهاي وابسته به مديريت موزه ايا صوفيه مي باشد. يادبود (مقبره) آياايرسين (St.?rene ) : اين مقبره که در محوطه اول کاخ توپکاپي واقع گرديده در قرن ششم و توسط امپراتورJustinianus ساخته شده است . از نظر مصالح بکار رفته و معماري ، نمونه بارزي از ساز و ساخت هاي دوران بيزانس است . آثار داماد احمد فتحي پاشا از مشيران توپخانه بعنوان اولين پايه هاي موزه ترک در اين مکان به نمايش گذاشته شده بود. ( در سال 1846) . در سال 1869 مقبره ?rene نام موزه همايون را گرفته است . در طول زمان و بعلت ناکافي بودن مکان نمايش ، آثار موجود در اين مکان در سال 1875 به کاخ چيني منتقل گرديده است . از سال 1908 نيز Aya ?rene بعنوان موزه نظامي مورد استفاده قرار گرفته است . سپس اين مقبره که براي مدتي خالي مانده بود تعمير و بعنوان يکي از واحدهاي وابسته به موزه ايا صوفيه در آمده است . مسجد زيرک ( کليساي معبد Pantakrator ) : يکي از معماريهاي مهم بيزانس است . کليساي اول مرکز مي باشد. اين مرکز از سه کليسا بوجود آمده است . کليساي بزرگ از سوي Eirene همسر دوم Joannes Komnenos (1143-1118) ساخته شده و وقف حضرت عيسي گرديده است . به اين کليسا ابتدا يک کليساي کوچک براي انجام مراسم جنازه و سپس با حمايت Theotohas Eleousa يک کليساي ديگر به آن اضافه شده است . پس از فتح استانبول ، بخش هايي از کليسا به مدرسه تبديل گرديده و نام ملا زيرک که از دانشمندان آن عصر بود را به خود گرفته است . در سال 1953 در زير سقف آن يک سقف موزائيک با نوارهاي گرد و چهارگوش پيدا شده است . اين کليسا با خطوط ظريف و غناي خود هنر امپراتوري قرن 12 را به نمايش مي گذارد . مسجد ايا صوفيه کوچک ( کليساي Sergius , Bacchus ) : در بين سالهاي 536-527 از سوي امپراتور justiniaus ساخته شده و وقف 2 مادر روحاني به نامهاي Bacchus و sergius گرديده است . اين بنا بعنوان نمونه اي نادر از معماري بيزانس است . پس از فتح استانبول در سال 1504 در کليسا يک سالن با 5 گنبد ساخته شده از سوي حسين آقا به مسجد تبديل شده است . آنچه که در اينجا حلب توجه مي نمايد کتيبه هاي منقوش بروي ستونهاي داخلي است . مسجد عمارت قديم ( کليساي معبد Pantepoptes ) : در کنار جاده فاتح به خليج واقع گرديده و متعلق به قرن دوم مي باشد. اين بنا از سوي Anna dalaena مادر Alexios اول ساخته شده و زيباترين نمونه معماري آن دوران مي باشد. معبد Neve Salom : نام اين معبد که در خيابان بيوک خندق منطقه گالاتاسراي واقع گرديده به معناي " وحي صلح " مي باشد. اين معبد که در تاريخ 25 مارس 1951 افتتاح گرديده هم اکنون مدرنترين و زيباترين معبد استانبول بوده و مراسم ديني مختلفي از قبيل بارغام ، مراسم بلوغ ، جنازه و يا مراسم تنفيذ کشيش اعظم در آن برگزار ميگردد . معبد ايتاليايي ها : اين معبد در گالاتا و در جاده ضياء پاشا قرار دارد . اين معبد که از سوي موسويان تبعه ايتاليا و اتريشي ساکن در امپراتوري عثماني ساخته شده در سال 1886 افتتاح گرديده است . اين اثر هنري با پلکانهاي مرمري و جبهه اي با استيل Gotik ، از نقاط ديدني استانبول مي باشد. معبد عشق نازي : اين معبد تنها معبد باقيمانده از چند معبد متعلق موسويان عشق ناز ريتين مذهب ساکن استانبول با جمعيتي کمتر از 1000 نفر مي باشد. اين معبد که در خيابان يوکسک کالديريم منطقه گالاتا واقع گرديده ، از سوي عشق نازي هاي اتريشي الاصل ساخته شده و با منبر ( کرسي دعا ) بر گرفته از استيل Pagoda لهستاني و جبهه برگرفته از استيل اروپايي نماي متفاوتي از معابد سنتي Sefarad و Romaniot دارد. معبد Zu?faris : اين معبد در گالاتا واقع شده و از قرن 17 تا کنون فعاليت مي نمايد. بناي فعلي اين معبد متعلق به قرن 19 است. پيش از احداث معبد Neve Salom ، اين معبد که مراسم ديني متعددي در آن برگزار ميگردد ، از چند سال پيش تا کنون فعاليتي ندارد . ليکن بر اساس برنامه تجليل سال 1992 و بدون اينکه هويت ديني اين بنا از بين برود تصميم گرفته شد که به موزه اي تحت عنوان موزه 500 سال زندگي آرام تبديل شود . معبد Ahrida : اين معبد که در بالات قرار دارد در قرن 15 از سوي مهاجرين قصبه Ahri مقدونيه احداث گرديده است . کرسي دعاي کشتي مانند اين معبد ، به عقيده بعضي افراد نشانه کشتي نوح و به عقيده بعضي ديگر نشاني کرجي هاي عثماني که مهاجرين sefarad را از اسپانيا به سواحل عثماني آورد مي باشد. اين معبد که بيش از 500 سال فعاليت نموده چندين بار سوخته و مجددا" ساخته شده و يا بازسازي شده است . اين معبد بر اساس برنامه تجليل سال 1992 با استيل باروک عصرلاله بازسازي شده است. معبد Yanbol : اين معبد که از سوي مهاجرين قصبه Yanbol مقدونيه در منطقه بالات ساخته شده دومين سازه فعال و تاريخي موسويان در منطقه است . بنا بر روايت تزئينات رنگي سقف اين معبد قصبه Yanbol را به تصوير کشيده است. معبد Hemdat israel حيدر پاشا : اين معبد که در فاصله بسيار نزديکي از ايستگاه راه آهن حيدر پاشا قرار دارد در تاريخ سوم سپتامبر 1989 مورد بهره برداري قرار گرفته و نام خود را از داستان تاسيس خود گرفته است. بعنوان نشانه تشکر از عبدالحميد دوم که غائله مرداني را که خواستار جلوگيري از ساخت آن بودند ، نام حمدات اسرائيل به معناي شفقت بني اسرائيل و با استفاده از کلمات عربي و درج کلمات هم معني حميد و حمدات به اين مکان داده شده است . معبد Ahayim Etz ( اورتاکوي ) : اورتا کوي که از قديم الايام مرکز زندگي موسويان بوده است ، پس از آتش سوزي بزرگ سال 1618 با مهاجرين جديدالورود نمونه زيبايي از طرز اسکان موسويان مي باشد. اين مسجد ، کليسا و معبد که در يک مثلث با ديواره هاي کوتاه ساخته شده نمونه بارزي از همزيستي مسالمت آميز 3 دين الهي در کنار يکديگر ميباشد که تاريخ معبد Etz ahayim اورتا کوي که به معناي درخت زندگي است بر اساس فرامين تعميرات تا قرن 17 مي باشد . اين معبد در نتيجه آتش سوزي 1941 کاملا" از بين رفته و فقط ( دولاب نگهداري اوراق و دستنويس و کپي Tevrat ) بصورت خرابه باقيمانده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر